مقدمه 

جرم کوتینگ (Coating Refractory Mass) یا به اختصار CRM نوعی پودر نسوز است که از تجهیزات صنعتی در برابر حرارت شدید و گرما در صنایعی نظیر تولید شیشه، پالایش پتروشیمی، متالورژی و غیره محافظت می‌کند. این نوع از فرانسوزها، به عنوان یک مانع حرارتی پیشرفته شناخته شده و انتقال حرارت و گرما از سطوح را به حداقل می‌رسانند. علاوه بر خاصیت عایق بودن، این محصولات یک سپر محافظ در برابر خوردگی شیمیایی و عدم نفوذ آلودگی نیز هستند. 

سگال صنعت فولاد کویر، یکی از بهترین تولیدکنندگان جرم نسوز پوششی، این محصول را با بهترین مواد اولیه و در کیفیت بالایی تولید می‌کند. با استفاده از آلومینگال کوت ساخت این شرکت در تجهیزات صنعتی، طول عمر تجهیزات افزایش یافته و هزینه‌های تعمیر و نگهداری به طرز چشم‌گیری کاهش می‌یابد. در این مقاله به طور کامل در رابطه با ویژگی‌ها و مزایای این محصول و کاربرد آن در صنایع مختلف توضیح داده می‌شود. تا انتهای این مقاله از سگال صنعت با ما همراه باشید. 

آلومینگال کوت، جرم کوتینگ ساخت شرکت سگال صنعت فولاد کویر

معرفی جرم‌های نسوز پوششی

جرم نسوز پوششی با نام Coating Refractory Mass شناخته می‌شوند. این محصولات همانند جرم‌های نسوز پاششی، یک آستر نسوز را در فرآیندهای مختلف صنعتی به وجود می‌آورند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر تجهیزات در معرض حرارت خواهند شد. 

ویژگی اصلی این نوع نسوزها، مقاومت استثنایی آن‌ها در برابر حرارت و دمای بالا است. همین امر موجب شده تا جرم‌های نسوز پوششی، جز جدا نشدنی در صنایع عظیمی مانند تولید فولاد، شیشه‌سازی، تولید سیمان، ریخته‌گری فلزات و آلیاژها و غیره باشند. 

برای استفاده از این جرم نسوز، باید لایه‌ها و پوشش‌های محافظتی را به صورت تخصصی بر روی سطوح در معرض حرارت در انواع تجهیزات صنعتی نظیر کویل کوره القایی اعمال کرد. 

آلومینگال کوت ساخت شرکت سگال، با تکیه بر فرمولاسیون پیشرفته و مهندسی شده خود، در کنار محتوای آلومینا بالا، مواد چسبنده یا بایندرهای مقاوم، می‌تواند در دمای حداکثر 1700 درجه سانتی‌گراد، ویژگی‌های خود را حفظ کرده و به بهبود عملکرد فرآیند کمک کند.

عملیات اجرای جرم کوتینگ

مزایای استفاده از بهترین جرم کوتینگ

استفاده از جرم‌های نسوز پوششی، با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آن‌ها، مزایای بسیاری برای صنایع در بردارد. مهم‌ترین مزایای استفاده از جرم کوتینگ باکیفیت و مناسب شامل موارد زیر می‌شود: 

1. مقاومت بالای جرم کوتینگ در برابر خوردگی

اصلی‌ترین ویژگی یک جرم نسوز پوششی مناسب، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. بنابراین با استفاده از جرم‌های پوششی می‌توان یک مانع محافظی بر روی سطح مورد نظر ایجاد کرد تا از سطح در برابر مواد خورنده موجود در فرآیندهای صنعتی، محافظت شود. این ویژگی موجب جلوگیری از خوردگی مواد نسوز شده و طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین هزینه‌های ناشی از نگهداری و تعمیر سطوح را نیز کاهش خواهد داد. 

2. جرم نسوز پوششی یک عایق حرارتی پیشرفته است

جرم‌های پوششی از جمله آلومینگال کوت، موجب بهبود خواص عایق حرارتی انواع تجهیزات حرارتی می‌شوند. استفاده از این مواد، موجب کاهش هدر رفت گرما شده و میزان حفظ انرژی را افزایش می‌دهد. در نتیجه، بهره‌وری انرژی در فرآیندهای صنعتی علی‌الخصوص فرآیندهای فولادی که دمای بالایی دارند، بهبود می‌یابد و در پی آن، از میزان هزینه‌های عملیاتی نیز کاسته خواهد شد. 

3. پر کردن شکاف‌ها و آب‌بندی با استفاده جرم کوتینگ

آلومینگال کوت، یک روکش نفوذناپذیر بر روی ترک‌ها، شکاف‌ها و درزها ایجاد می‌کند که در نتیجه آن، از نفوذ مواد مضر به تجهیزات جلوگیری شده و کیفیت و عملکرد صحیح تجهیزات حفظ خواهد شد. 

4. تطبیق‌پذیری بالای جرم کوتینگ با نیازهای متفاوت

این نوع جرم‌های نسوز برای برآورده کردن نیازهای مختلفی طراحی شده‌اند و به صنایع متنوع این امکان را می‌دهند که تنها با استفاده از یک محصول و ماده پوششی، نیازهای گوناگون و منحصر به فرد خود را برآورده سازند. 

5. مقاومت بالای جرم نسوز پوششی ساخت سگال صنعت، در برابر سایش

استفاده از جرم نسوز پوششی در صنایعی با سایش بالا و آن‌هایی که در معرض ساییدگی زیادی هستند، مانند ریخته‌گری فلزات، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در واقع این محصول یک پوشش مقاوم در برابر سایش ایجاد می‌کند که موجب ماندگاری طولانی‌تر و افزایش طول عمر مفید تجهیزات خواهد شد. 

6. افزایش سازگاری با محیط زیست با استفاده از آلومینگال کوت

با بهبود خواص عایق در تجهیزات و کاهش هدر رفت گرما در صنایع با استفاده از جرم کوتینگ، مصرف انرژی نیز کاهش یافته و در نتیجه آن، انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کمتر می‌شود. در واقع عملکرد پایدارتر تجهیزات به حفظ محیط زیست کمک زیادی می‌کند. 

پایان عملیات و جرم کوتینگ باقیمانده

7. صرفه‌جویی در هزینه‌های واحد صنعتی

یکی از نتایج بسیار مفید به کارگیری جرم‌های نسوز پوششی، افزایش طول عمر مفید مواد نسوز و به حداقل رسیدن نیاز به تعویض و تعمیر مکرر و منظم آن‌ها خواهد بود. همین امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های واحد صنعتی شده و کار مفید سیستم و بهره‌وری نیروی کار را نیز افزایش می‌دهد. 

8. افزایش کیفیت محصول نهایی

کیفیت و خلوص محصولات نهایی نیز می‌تواند متأثر از نوع جرم نسوز پوششی مورد استفاده باشد. با استفاده از این محصولات، آلودگی ناشی از مواد نسوز به حداقل رسیده و در نتیجه کیفیت محصولات نهایی، به طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد.‏

روش استفاده و اجرای جرم کوتینگ

در واقع در زمان استفاده از جرم کوتینگ، یک لایه محافظ یا پوشش تخصصی بر روی مواد نسوز قرار می‌گیرد تا عملکرد آن‌ها بهبود یافته و میزان مقاومت و دوامشان در فرآیندهای صنعتی با دمای بالا و حرارت زیاد، افزایش یابد. در ادامه مراحل اجرای آلومینگال کوت و ملاحظات لازم برای استفاده از این محصول، توضیح داده می‌شود:

اقدامات ایمنی لازم هنگام کار

در زمان کار با جرم نسوز پوششی، باید دستورالعمل ایمنی را دنبال کرده و از تجهیزات حفاظتی استفاده نمود. همچنین توصیه می‌شود که عملیات نسوزکاری و اعمال جرم نسوز در مکانی با تهویه مناسب انجام گیرد. 

عملیات اجرای جرم کوتینگ

آماده‌سازی سطح برای اعمال جرم کوتینگ

قبل از استفاده و اعمال جرم نسوز، باید از تمیز و خشک بودن سطح اطمینان حاصل نمود. سطح مورد نظر باید عاری از هرگونه آلودگی اعم از روغن، زباله یا حتی گرد و غبار باشد. در واقع تمیز بودن سطح موجب چسبندگی بهتر و مناسب‌تر جرم نسوز می‌شود. 

آماده‌سازی مخلوط جرم نسوز پوششی

همانطور که مشخص است، جرم نسوز پوششی (CRMTM) همانند دیگر مخلوط‌های دیرگداز معمولی و انواع ماتریس‌های فرانسوز، یک مخلوط پودری از پیش تهیه شده است. برای استفاده از آن، تنها کافی‌است مقدار مناسبی از پودر را با مقدار معین آب (در حدود 12 تا 14 درصد وزنی) ترکیب کنید تا مخلوط خمیری بدست آید. نسبت دقیق آب به مخلوط پودری، به نوع جرم نسوز بستگی دارد. 

روش اعمال جرم کوتینگ

برای اجرای این نوع جرم‌ها، با توجه به قوام و ویژگی جرم کوتینگ، می‌توان از روش‌های پاشیدن، ماله‌کشی یا ریختنی استفاده کرد. برای اجرای صحیح بهتر است توصیه‌ها و دستورالعمل‌های سازنده (سگال صنعت) را برای اطلاع از نحوه به کارگیری بهتر و مناسب‌تر پودر، دنبال کنید. 

ضخامت لایه اعمال‌شده

یکی از مهم‌ترین نکات در زمان اعمال جرم پوششی، میزان ضخامت لایه است. ضخامت لایه اعمال‌شده به هدف پوشش و شرایط عملیاتی بستگی دارد و بر اساس این موارد می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول، ضخامت لایه‌ها بین 3 الی 30 میلی‌متر خواهد بود. در این حالت، جرم نسوز پوششی بهترین عملکرد را نشان می‌دهد. همچنین در انتهای کار باید از یکنواختی پوشش نیز اطمینان حاصل نمود. برای دستیابی به بهترین عملکرد و محافظت مورد نظر، پوشش باید کاملاً یکنواخت باشد. 

عمل‌آوری و خشک‌کردن پودر کوتینگ

سخت و خشک شدن مواد نسوز پوششی، به مشخصات مکانیکی آن‌ها بستگی دارد. بنابراین با توجه به ویژگی‌های مکانیکی پودر، باید مدت زمان کافی برای سخت شدن پودر، صبر کرد که این مدت زمان در دمای معمولی، اصولاً 12 ساعت است. این مرحله، برای دستیابی به ویژگی‌ها و عملکرد مطلوب پوشش نسوز بسیار اهمیت داشته و ضروری است.

کنترل کیفیت جرم کوتینگ اعمال شده

بعد از سخت شدن پودرهای اعمال شده، باید بررسی‌های کنترل کیفیت انجام شود تا از اعمال صحیح پودر نسوز پوششی اطمینان حاصل کرده و استانداردهای مورد نظر نیز برآورد شوند. در واقع در این مرحله باید هرگونه عیب یا بی‌نظمی در پوشش مورد بررسی قرار گیرد. 

تعمیر و نگهداری از جرم کوتینگ

یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب افزایش عمر مفید پوشش‌های اعمال شده می‌شود، بازرسی و نگهداری منظم و دوره‌ای آن‌ها است. در واقع این اقدام بر روی عملکرد صحیح پوشش‌ها، موثر خواهد بود. با گذشت زمان، پوشش‌ها ممکن است دچار خرابی شده و نیازمند تعمیر باشند. بنابراین، در صورت لزوم، برنامه‌ریزی جهت اعمال مجدد پوشش نسوز بسیار اهمیت دارد. 

جرم کوتینگ در کدام صنایع کاربرد دارد؟

همانطور که اشاره شد، جرم کوتینگ، کاربرد بسیار وسیع و متنوعی در صنایع مختلف دارد. در ادامه، مهم‌ترین صنایعی که بیشترین استفاده را از این جرم نسوز دارند، لیست شده‌اند:

صنعت فولاد

جرم نسوز پوششی در انواع فرآیندهای تولید فولاد از جمله جرم عایق کویل کوره القایی، کوره احیا و غیره کاربرد گسترده‌ای دارد. این نوع از پوشش‌های نسوز، موجب مقاومت در برابر خوردگی شده و سطوح را در برابر فلزات مذاب و سرباره محافظت می‌کند. 

صنعت ریخته‌گری

سطوح پوشش داده شده با مواد دیرگداز پوششی در زمان ریخته‌گری مقاومت بالایی در برابر اثر فرسایشی فلزات مذاب و آلیاژها دارند. در این حالت، تضمین می‌شود که قالب‌ها و تجهیزات ریخته‌گری، یکپارچگی و یکنواختی خود را در طول فرآیند حفظ کنند و بر طول عمر مفید آن‌ها افزوده شود.

کوره‌های عملیات حرارتی

با استفاده از ماتریس نسوز پوششی، کوره‌های عملیات حرارتی عایق شده و در برابر اکسیداسیون محافظت می‌شوند. در نتیجه این اقدام، دما به طور دقیق کنترل شده و توزیع یکنواخت حرارت و گرما اتفاق می‌افتد. 

صنایع تولید شیشه

در این صنعت نیز، جرم‌های نسوز پوششی جایگاه و کاربرد ویژه‌ای دارند. این محصولات بر روی دیواره کوره‌ها، احیاکننده‌ها و دیگر تجهیزات با دما و حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. علت به کارگیری آلومینگال کوت در این صنعت، جلوگیری از آلودگی محصولات شیشه‌ای نهایی و تولید محصولات با کیفیت است.

صنعت سیمان

کوره‌های سیمانی و پیش‌ گرم‌کن‌ها از دیگر مواردی هستند که در آن‌ها از ماتریس نسوز پوششی استفاده می‌شود. علت این استفاده نیز، محافظت از کوره‌ها در برابر سایش در دماهای بالا و خوردگی شیمیایی است. در نتیجه طول عمر تجهیزات افزایش یافته و متعاقباً هزینه‌های نگهداری کاهش می‌یابد.

صنعت آلومینیوم

جرم کوتینگ با ایجاد یک روکش محافظتی در فرآیند ذوب و ریخته‌گری آلومینیوم، از نفوذ مواد مخرب به ساختار محصول نهایی جلوگیری کرده و فرسایش تجهیزات صنعتی را نیز کاهش می‌دهد. 

صنعت پتروشیمی

پوشش‌های نسوز ایجاد شده با جرم‌های نسوز پوششی، در راکتورها و مخازن با دمای بالا در صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای دارند. این پوشش‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند و از تجهیزات در برابر واکنش‌های شیمیایی تهاجمی مواد محافظت می‌کنند. 

کوره القایی و جرم کوتینگ ساخت شرکت سگال صنعت

نحوه انبار و نگهداری از آلومینگال کوت

آلومینگال کوت نوعی جرم نسوز پوششی است که باید در کیسه‌های سازنده (سگال صنعت) به دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. بهتر است این محصول را در یک انبار با دمای مناسب و سرپوشیده نگهداری کنید. 

باید توجه داشت که به هیچ عنوان، در زمان حمل و نقل و جابه‌جایی، کیسه‌های پودر پرتاب نشوند. پرتاب کیسه‌ها می‌تواند منجر به تفکیک و تغییر در ترکیب مخلوط نسوز شود. همچنین از روی هم قرار دادن بیشتر از 3 پالت جرم کوتینگ جداً خودداری کنید. این اقدام موجب فشار بیش از اندازه به محتویات درون کیسه خواهد شد. 

با رعایت این موارد، عمر مفید جرم نسوز پوششی افزایش یافته و عملکرد بهینه‌ای را از خود نشان می‌دهد. این اقدامات همچنین موجب حفظ کیفیت محصول می‌شوند. با نگهداری آلومینگال کوت در بهترین شرایط، می‌توان آن را به مدت تقریباً 12 ماه در انبار نگهداری کرد.  

آلومینگال کوت، جرم کوتینگ ساخت شرکت سگال صنعت

کلام آخر

جرم کوتینگ یا جرم نسوز پوششی، مخلوطی از خانواده جرم‌های نسوز است که از ترکیب مواد اولیه نسوز پودری، بایندرها یا مواد اتصال‌دهنده و دیگر انواع افزودنی به وجود می‌آید. این ترکیب در برابر دما و شوک‌های حرارتی مقاومت بالایی دارد. 

این محصول عمدتاً به عنوان یک مکمل عایق در کویل‌های کوره القایی مورد استفاده قرار گرفته و یا در انواع تجهیزات حرارتی، نقش جداکننده دو لایه نسوز را به عهده دارد. این مقاله از سگال، به بررسی ویژگی‌ها و مزایای استفاده از این محصول پرداخته است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناس متخصص مجموعه در ارتباط باشید.